Gäste im Salon: Linda Bilda, Sevda Chkoutova, Nikolaus Gansterer, Moussa Kone und Hoa Luo. Mit dem Bleistift auf Reisen gehen, mit der Hand denken, in wenigen Strichen und Linien die Perspektive einer skulpturalen Form festhalten
Drawing from the Future
Fünf Werkstattgespräche
Gäste im Salon: Linda Bilda, Sevda Chkoutova, Nikolaus Gansterer, Moussa Kone und Hoa Luo
Mittwoch, 5. April 2017, 19 Uhr
Ausstellungsdauer: 1. März bis 31. Mai 2017
Salon für Kunstbuch 21er Haus
Arsenalstraße 1, 1030 Wien
Mi: 11-21 Uhr | Do-So: 11-18 Uhr | An Feiertagen geöffnet
Mit dem Bleistift auf Reisen gehen, mit der Hand denken, in wenigen Strichen und Linien die Perspektive einer skulpturalen Form festhalten - die Kunst der Zeichnung gehört nicht nur zu den frühesten, sondern auch erfindungsreichsten Spielfeldern der bildenden Kunst.
Wie gestalten sich Motivfindungsprozesse in aktuellen Medienumgebungen? Welchen Einfluss haben Drucktechniken wie Print on Demand, Risographie oder Digitaldruck auf die künstlerische Produktion im Feld der Zeichnung? Und welche strategische Rolle spielt die Publikation und Distribution auf Papier?
Im Kontext der dreimonatigen Ausstellung “Drawing from the Future” (1. März bis 31. Mai 2017) werden in mehreren Veranstaltungen Verleger, Distributoren für Kleinauflagen sowie Künstlerinnen und Künstler ihre Produktionen vorstellen und das derzeitige Beziehungsgeflecht zwischen Zeichnung und dem Medium Buch verhandeln.
Die Ausstellung zeigt 75 aktuelle Zeichnungen von internationalen und lokalen Künstlerinnen und Künstlern. Sie werden anonym sowie in Buchformaten zwischen A3 und A5 und in Gruppen zu je 25 Zeichnungen pro Monat präsentiert. Die Mehrzahl der Werke wurde den Beständen des Kunstprojekts “Anonyme Zeichner” der Berliner Künstlerin Anke Becker entliehen. Seit 2006 lädt Becker in öffentlichen Aufrufen ihre Kollegenschaft zur Weitergabe neuer Arbeiten ein. Aus diesen arrangiert sie Verkaufsinstallationen ohne Hierarchien, in denen die üblichen Regeln des Kunstmarkts ausgehebelt und ad absurdum geführt werden. Alle Zeichnungen sind zum Einheitspreis von € 200.- im Salon für Kunstbuch erhältlich.
Drawing from the Future – Five studio talks
Guests at the Salon: Linda Bilda, Sevda Chkoutova, Nikolaus Gansterer, Moussa Kone, and Hoa Luo
Taking a journey with a pencil, thinking with your hand, capturing the perspective of a sculptural form in a few strokes and lines—the art of drawing is not only one of the earliest, but also the most inventive playing fields within the fine arts.
How does the process of discovering motifs occur in current media environments? What influences do printing techniques such as print-on-demand, risograph, and digital printing have on artistic production in the field of drawing? And what is the strategic role of publishing and distributing on paper?
Within the framework of the three-month-long exhibition “Drawing from the Future” (March 1—May 31, 2017) will be several events where publishers, distributors of small editions, and artists present their productions and negotiate the current complex relations between drawing and the medium of the book.
The exhibition features seventy-five contemporary drawings by both international and local artists. Each month, a group of twenty-five drawings will be presented anonymously and in book formats ranging from A3 to A5. Most of the works were borrowed from the inventory of “Anonyme Zeichner,” an art project by the Berlin-based artist Anke Becker. Since 2006, in public calls, Becker has invited her colleagues to submit their new works. From them, she arranges non-hierarchical sales installations, thus undermining the usual rules of the art market and leading them ad absurdum. All drawings are available for purchase at the Salon für Kunstbuch for a set price of € 200 each.
Linda Bilda ist Künstlerin und Erfinderin, lebt in Wien und Paris
Entwicklung des Comicprojekts “Die goldene Welt", erscheint 2017 bei Editions Rackham, Paris, www.editions-rackham.com; Outstanding Artist Award des BMUKK 2011, 2 Patente für den Architekturbereich.
Sevda Chkoutova,1978 geboren in Sofia, Bulgarien / 1991-1996 Gymnasium für angewandte Kunst, Sofia / 1998-2002 Kontextuelle Malerei, Akademie der bildenden Künste in Wien (bei Prof. Sue Williams, Adi Rosenblum) / 2004-2005 Aufenthalt in Chicago, IL, USA / Lebt und arbeitet in Wien
„…Ihre großformatigen Graphit- und Kohlezeichnungen bestechen in erster Linie durch die virtuose Technik, die schier unbeschränkten Möglichkeiten des Striches und das Herausarbeiten von Farbnuancen durch Aussparungen des weißen Untergrundes. Dazu kommen irritierende Details und die selbst als eigenständiges Werk stehenden Hintergründe, die in ihrer Üppigkeit oft in Kontrast zu den scharf ausgeleuchteten Figuren stehen, intuitiv entstehende Folien mit denen die Akteure teilweise verschmelzen…“ (Monika Knofler, basis wien 2010, edition 4)
Nikolaus Gansterer ist ein Künstler, der sich speziell für die Verbindung zwischen Zeichnung, Denken, und Handeln interessiert. Seine in einem transmedialen und transdisziplinären Ansatz verankerte Praxis baut auf dem konzeptuellen Diskurs im Kontext performativer Visualisierung und kartographischer Repräsentationen auf.
Gansterer ist Autor des 2011 erschienenen Buchs „Drawing a Hypothesis – Figures of Thought“ sowie Coautor des 2017 erschienenen Buchs „Choreo-graphic Figures: Deviations from the Line“, welches den komplexen Charakter diagrammatischer und verkörperter Konfigurationen behandelt. Er ist derzeit Gastprofessor am Zentrum Fokus Forschung der Universität für angewandte Kunst in Wien und international mit Performances, Ausstellungen und Vorträgen aktiv. www.gansterer.org
Moussa Kone lebt und zeichnet in Wien. Ausstellungen z.B. ACFNY, Charim Galerie, Galerie Georg Kargl, Essl Museum, Galerie im Taxispalais, CUC Berlin. Diverse Kunstprojekte mit Erwin Uhrmann (Art Critics Award) und Veröffentlichung von Künstlerbüchern. Auszeichnungen wie ISCP New York Residency oder Preis für Bildende Kunst des Landes NÖ. Vorstandsmitglied der Susanne Wenger Stiftung. „Das Zeichnen mit Feder und Tusche ist für mich dem Schreiben verwandt. Das Wort Text stammt vom lateinischen texere, wörtlich vom Weben oder Flechten. Das Papier wird in Besitz genommen und die Tusche verdichtet sich in Schraffuren, vor dem geistigen Auge entsteht ein Bild. In der Leere des Blattes, demgegenüber, eröffnet sich der Platz für Gedanken. Die Linie besitzt eine Definitionsmacht, sie zieht Grenzen, teilt in links und rechts, oben und unten. Hierarchien entstehen, Werte und Beziehungen, und soziale Zuordnungen werden sichtbar.“ (Moussa Kone) www.moussakone.com
Hoa Luo, 1987* in Ho Chi Minh Stadt, ist Künstlerin
Humboldt Universität | Uni Wien | Akademie der bildenden Künste (Physik, Philosophie, bildende Kunst)
Hoa Luos Kunstbuch, das großformatige Zine youpuke-war is forever, 2016 im Selbstverlag publiziert, ist als Archiv angelegt: 1000 Seiten über die Einschreibung des Krieges im Massenmedien-/Informationszeitalter. Eine weibliche Odyssee mit der Verwebung von Michel Serres’ Kommunikationsnetz, mit Penelope und der daraus resultierenden Frage nach dem Web, den Codes, der Zerstörung und dem Analogen. Sie interessiert sich für Vernetzungsstrukturen und Transdisziplinarität mit der Verbindung von Magie und Geistern und lebt zwischen Bildern, Sounds, Text, Städten, dem Meer und vielen Tieren.
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Hoa Luo, born 1987 in Ho Chi Minh City, is a fine artist. She studied physics, philosophy and fine arts at Humboldt University, at the University of Vienna, and at the Academy of fine Arts.
Hoa Luo’s art book, the large-sized zine youpuke – war is forever, self-published in 2016, is conceptualized as an archive: 1000 pages about the inscription of war in the era of mass communication and information. It is a female odyssey featuring the weaving of Michel Serres’ net of communication, Penelope and the resulting questions about the web, the codes, about destruction and the analogue. She is interested in structures of networking and transdisciplinarity connecting magic and ghosts and lives between images, sounds, text, cities, the sea, and many animals.
Moussa Kone lives and draws in Vienna. Recent exhibitions took place at ACFNY, Charim Galerie, Galerie Georg Kargl, Essl Museum, Galerie im Taxispalais, and CUC Berlin. Art projects include a cooperation with Erwin Uhrmann (Art Critics Award) and the publication of artist’s books. Kone has been granted the New York Residency and the Award for Fine Art of Lower Austria, and is a board member of the Susanne Wenger foundation.
“For me, drawing with pen and ink is related to writing. The term text is derived from the Latin word texere, literally weaving or braiding. Paper is occupied and the ink concentrates in hatchings, an image emerges in front of the inner eye. Meanwhile, a space for thoughts opens in the emptiness of the sheet. The line has the power to define; it traces borders, separates left and right, up and down. Hierarchies emerge, values, relationships and social classifications become visible” (Moussa Kone) www.moussakone.com
Linda Bilda is an artist and inventor living and working in Vienna and Paris.
She is currently developing the comics project “The Golden World” which will be published with Editions Rackham, Paris in 2017. She received the Outstanding Artist Award of the Federal Ministry for Art and Culture in 2011 and holds two patents in the field of architecture.
Sevda Chkoutova was born in 1978 in Sofia (Bulgaria). After finishing a high school for applied arts in Sofia, she studied contextual painting with Sue Williams and Adi Rosenblum at the Academy of Fine Arts Vienna. After a stay in Chicago (IL) from 2004 to 2005, she lives and works in Vienna today.
“…Her large-size drawings in graphite and coal primarily impress due to the technical virtuosity, the almost limitless possibilities of the line, and the modelling of shades of color by letting the white foundation shine through. Then, there are the vexing details as well as the backgrounds, which stand on their own as independent works and often contrast the sharply lit figures; they intuitively form membranes that partially merge with the actors…” (Monika Knofler, basis wien 2010, edition 4)
Nikolaus Gansterer is an artist deeply interested in the links between drawing, thinking and action. His practice is grounded in a trans-medial and trans-disciplinary approach, underpinned by conceptual discourse in the context of performative visualization and cartographic representations.
Gansterer is author of the book “Drawing a Hypothesis - Figures of Thought”, 2011 and co-author of the book “Choreo-graphic Figures: Deviations from the Line”, 2017, on the complex character of diagrammatic and embodied configurations. Currently he is Guest Professor at the Zentrum Fokus Forschung at the University of Applied Art in Vienna and is internationally active with performances, exhibitions and lecturing. www.gansterer.org
Bernhard Cella is interested in the economic and sculptural framework in which artists’ books – highly informed objects in themselves – can be used as artistic materials. To this end, he conceptualized the ’Salon für Kunstbuch’, a life-size model of a bookshop, in his studio in Vienna. Since 2007, more than 14.000 artists' books have accumulated and entered into unfamiliar vicinities and dialogues. www.salon-fuer-kunstbuch.at www.cella.at http://collectingbooks.cella.at no-isbn.net
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Nikolaus Gansterer
Sevda Choutova
Hoa Luo